Van Terschelling tot Timboektoe // REVIEW

EINDELIJK …

En … verzend! Yes! ik heb ‘m besteld.

Ik ben echt zo benieuwd naar dit boek. Eindelijk een leuk reisboek met inspirerende verhalen van reislustige ouders die hun kinderen de wereld laten zien. En ik, als oprichter van www.traveliciousfamilies.com, wil dit natuurlijk lezen!

De volgende dag vind ik het boek op mijn deurmat … bol.com wat zouden we toch zonder jullie moeten? Snel pak ik het pakketje uit en een vrolijke voorkant komt me tegemoet. Ik lees de gezellige letters “van Terschelling tot Timboektoe”. Alleen die naam spreekt al tot de verbeelding.

Vrolijke illustraties & mooie foto’s

VROLIJKE FOTO’S en ILLUSTRATIES

Visueel ingesteld als ik ben, blader ik gelijk door het boek heen. De binnenkant is al net zo vrolijk als de buitenkant. De kleurtjes, de verschillende lettertypes en niet te vergeten de mooie foto’s en illustraties geven me gelijk een vakantiegevoel. Dat hebben ze goed gedaan. Als een boek er saai uitziet en als dan bijvoorbeeld de inhoud niet zo interessant is, leg ik het 9 van de 10 keer weg. Daarom heb ik ook niet zoveel met mijn e-reader. Ik heb liever een echt exemplaar in mijn handen. Lekker handig als reiziger (i know)…

Het voorwoord van de schrijfsters leest al lekker weg. Geen ellenlange zinnen of moeilijke constructies. Na het lezen  heb ik het idee de dames te kennen. Dezelfde gedachtegang over het reizen met kinderen en de persoonlijke teksten zorgen hiervoor.

NEEM DE TIJD …

Ik krijg bij het boek het gevoel dat ik hier de tijd voor wil nemen. Ik wil het niet in een keer uit lezen, maar er van genieten.  Ofwel in de ochtend ofwel net voor het slapen gaan lees ik één of twee verhalen. In de ochtend om de dag geïnspireerd te beginnen en in de avond om  te dromen van de bestemmingen die nog op mijn bucketlist staan. Ook lees ik het niet in de volgorde zoals aangegeven, maar sla ik het boek “random” open en laat me verrassen door het verhaal dat op de opengeslagen pagina staat.

SUPERHANDIG

Het boek is echter superhandig ingedeeld in maanden. Zo kun je direct zien welke bestemming het beste te bezoeken is in welke maand, heel handig. Ik doe er in totaal 2 weken over om alle verhalen te lezen. De bestemmingen liggen over de hele wereld. Met recht “van Terschelling tot Timboektoe”. Zelfs Tbisili komt aan bod. En nu reis ik al een heel tijdje de wereld over, maar van deze stad heb ik nog nooit gehoord. Het blijkt een stad in Georgië en door het enthousiasme van schrijfster Yvonne heb ik nu ook zin om deze stad bezoeken.

Absoluut!

Eigenlijk word ik van ieder verhaal wel heel enthousiast. Net als het voorwoord zijn de 25 verhalen vlot geschreven. Een lust voor mijn lezersoog en brein. Ook laten de schrijvers ruimte over om je fantasie op de vrije loop te laten en een eigen beeld te creëren. Ik krijg tijdens het lezen kriebels in mijn buik en wil op reis!

Naast deze mooie en inspirerende verhalen worden er het hele boek door handige tips gegeven en zijn er checklists. Daarnaast heeft ieder verhaal een eigen thema. Je kunt kiezen uit: dieren spotten, natuur, rondreis, cultuur, strand of een stedentrip. Dus als je specifieke inspiratie nodig hebt is het snel te vinden. Duidelijk ingedeeld dus en te gebruiken als naslagwerk.

OOK DICHTBIJ OP AVONTUUR

De titel verklapt al dat ze in dit boek niet alleen naar verre exotische oorden gaan. Hiermee laten ze zien dat je dichtbij ook het avontuur kunt opzoeken. En daar ben ik het mee eens. Wij trekken er met enige regelmaat op uit met onze camper en beleven dan heerlijke avonturen in Nederland. Maar als ik het kampeer verhaal van Ivo op Hawai lees, maakt mijn hart toch wel een extra sprongetje hoor.

GROEN DOEN

Alle verhalen zijn inspirerend, maar er zijn er wel een aantal die er voor mij uitspringen. Het verhaal van Christel die met haar dochtertje als missie heeft om tijdens de reis de wereld een beetje beter te maken spreekt me erg aan. Haar dochter heeft een groen hart en als haar moeder geen gift geeft aan iemand die het harder nodig heeft dan zij zegt haar dochtertje daar wat van. Dat vind ik mooi. Dat is wat reizen voor mij precies is. Meer bewustzijn creëren.

18 JAAR OP CENTER PARCS … OF TOCH NIET?

Ik concludeer dat ik blij ben dat dit boek is geschreven. Vaak denken jonge ouders dat je leven voorbij is wat reizen betreft. Dat je voor de komende 18 jaar vast zit aan een huisje op een duf vakantiepark, maar dit boek bewijst maar weer eens dat dat helemaal niet nodig is.

Fijne inhoud én leuke opmaak; de perfecte combi

Je kunt gewoon reizen met kinderen en wat mij betreft wordt het alleen maar leuker. Het geeft een extra dimensie aan het reizen. Je maakt sneller contact en ervaart een land meer door de ogen van het kind, en dat is precies wat het zo leuk maakt. Wij volwassen kunnen best serieus zijn. Een kind opent je wereld weer en laat je fantasie weer stromen. Alleen daarom zou iedereen een keer op reis moeten met hun kinderen.

Dit boek is een fijne inspiratiebron en ik hoop dat het bijdraagt aan de keuze van ouders om de wereld te gaan ontdekken met hun kinderen. En wat dit boek al zo mooi aangeeft, daarvoor hoef je niet ver. Terschelling is ook onwijs avontuurlijk!

Handig ingedeeld in maanden

CONCLUSIE

Bij een review hoort natuurlijk een conclusie: ten eerste is het boek visueel een plaatje. Uiteraard spreekt het ene verhaal me meer aan dan het andere, maar ik heb mezelf er regelmatig op betrapt dat ik tijdens het lezen van deze avontuurlijke vlotte verhalen aan het wegdromen was. De meeste zijn geschreven door ouders met kleine kinderen. Omdat ik zelf oudere kinderen heb, had ik misschien wel wat meer verhalen willen lezen van gezinnen met tieners of pubers. Wie weet komt er nog een vervolg! Bij deze: daar zou ik graag aan mee willen werken! 🙂

Dus ben je van plan om met je kids op reis te gaan, dan is dit boek een must have voor inspiratie en bruikbare tips. En vooral ook om te laten zien dat je niet veroordeeld bent tot een vakantiepark de komende 18 jaar en dat reizen met kinderen mogelijk is. Ver weg of dichtbij, neem ze mee op avontuur, daar worden je kids alleen maar leuker van. En jij ook.

WAAR TE BESTELLEN

Je kunt het boek bestellen via www.bol.com en het ligt in verschillende boekenwinkels.

De schrijfsters Claartje en Ilona kun je volgen via Instagram op: